IB Diploma Programı, lise öğrencilerini üniversiteye hazırlayan, onların küresel toplumun etkin katılımcıları olmasını sağlayan, iki yıl süren iddialı bir eğitim programıdır.
Çakır Okulları 09 Mayıs 2019 itibarı ile IB kurumunca Diploma Programını sunmak üzere resmen yetkilendirilmiştir. Sadece IB kurumu tarafından yetkilendirilmiş okullar IB Diploma Programını sunabilirler.
IB tarafından yetkilendirilmiş, 154 ülkede bulunan ve IB Dünya Okulu (IB World School) diye tanımlanan okulların, ülke bazında derlenmiş güncel listesine her zaman: Find an IB World School - International Baccalaureate (ibo.org) bağlantısıdan, Türkiye yi seçerek ulaşabilirsiniz.

IB DİPLOMA PROGRAMI NEDİR?
Uluslararası Bakalorya - International Baccalaureate (IB) Diploma Programı (DP) 16-19 yaş arasındaki gençler için tasarlanmış, dış değerlendirmeleri olan bir eğitim programıdır ve bu program dünyanın önde gelen üniversitelerince saygınlık görür ve kabül edilirliğe sahiptir.
IB Diploma Programı (IB DP) öğrencilerini akademik ve sosyal gelişmeleri için teşvik eder, dengeli yapıya sahiptir, sonunda bitirme sınavları vardır, lise çağındaki öğrencileri üniversite ve sonrası için başarıya hazırlar.
Bu eğitim programı, öğrencilerin entellektüel, sosyal, duygusal ve fiziksel esenliğini sağlamak üzere hazırlanmıştır. Sadece dünya üniversiteleri değil aynı zamanda Türkiyedeki bazı vakıf üniversitelerince de saygı görmektedir.

IB DİPLOMA PROGRAM İÇERİĞİ
Programda yer alan dersler, “merkezde yer alanlar” ve “altı ayrı disiplinde olanlar” şeklinde ikiye ayrılırlar
DP da altı ayrı disiplin: Ana Dil Edebiyat, Dil Öğrenme, Bireyler&Toplumlar, Bilimler ve Matematik tir. Altıncı grup seçenekli ders gurubudur.
Öğrenciler DP derslerini kapsamlı ve derinlemesi içerikle, iki yıl boyunca görürler. DP şemasında sanat (Arts) olarak gösterilen altıncı ders grubu için, öğrencinin kendi kariyer hedefleri ve ileride yapacağı üniversite başvuruları göz önünde bulundurulur. Böylelikle 6.ders grubu çoğunlukla Bilimler (Sciences) grubundan ikinci bir ders ya da Bireyler&Toplumlar dan ikinci bir ders şeklinde olmaktadır. Bu altıncı grupta öğrencilerin görsel sanatlar, müzik, film, dans, tiyatro gibi sanat grubu dersleri aldığı da görülmektedir
IB Diploma Programında alınan altı dersin üçü İleri Düzey (higher level-HL) ve diğer üçü de standart düzey (standard level-SL) olması gerekmektedir
İleri Düzey (HL) dersler iki yılda toplam 240 saat olarak işlenirken, Standart düzey (SL) dersler ise 150 saat olarak işlenirler.
İleri Düzey (HL) dersler, öğrencilerin o disiplinle ilgili derinlemesine, daha uzun sürede ve göreceli daha zorlayıcı ölçme değerlendirmelerle bilgi ve deneyim sahibi olmalarını hedefler, Standart Düzey (SL) dersler,
HL derslere göre daha az derinlemesine çalışmalarını sağlar ve öğrencinin akademik yelpazesinin geniş olmasına teşvik eder. Öğrenciler İleri Düzey alacağı derslerde daha fazla zaman geçirir ve konu başlıklarında türlü seçenekleri vardır.SL derslerin konu başlıklarında seçenekler bulunmaz.
Düzeyi ister ileri (HL) ister standart (SL) olsun, bu altı dersin altısı da IB Diploma Programının vazgeçilmez bir parçasıdır.
Çakır Okullarında IB Diploma Programının eğitim dili İngilizcedir
IB DİPLOMA PROGRAMI DERS GRUPLARI
Dil A Edebiyat (Language A Literature)
Bu ders grubunda okulumuz, Ana Dil Türkçe Edebiyat (Language A Turkish Literature) adlı DP dersini hem SL hem de HL düzeyinde vermektedir
DP deki Ana Dil A ders grubu, öğrencilerin çeşitli edebi metinleri-kitapları çalışmalarını öngörür. Böylece öğrenci dilin zenginliğini, türlü bileşenlerini, bağlamlarının inceliklerini keşfeder.
DP Ana Dil Türkçe Edebiyat dersi, öğrencilere edebi metinlerin analiz etmelerine başlamalarını sağlar. IB nin kurumsal politikalarınca öngörüldüğü üzere, öğrenci,kendi anadilini çok daha yakından tanıma olanağı bulur.
DP Ana Dil Türkçe Edebiyat dersi ile öğrenciler;
Dil ve edebiyatı kişisel olarak tanıyıp değerlendirebilirler
Farklı tür, form ve dönemlerde yazılmış edebi metinlerle etkileşimleriyle, eleştirel düşünce becerileri kazanırlar.
Okudukları metinlerle ilgili formal, stilistik ve estetik anlayış geliştirler
Sözlü ve yazılı ifade etme yeteneği geliştirler
Kültürel farklılıkları tanıma ve takdir etmeyi öğrenirler
Dil kavramının aslında bir öğrenme yolu olduğunu keşfederler
Language B
Bu ders gurubunda Çakır Okulları, ”English B” adlı DP dersini hem SL hem de HL düzeyinde vermektedir.
IB Diploma Proğramında Dil Edimi,dil öğrenme (Language B) öğrencinin kendi ana dili dışında bir dili farklı bağlamlarda ve farklı amaçlar için öğrendiği çalıştığı ikinci dil dersidir. Öğrenci ikinci dili öğrenirken, farklı bir kültüre yönelik anlayışını da geliştirir.
Dil Edinimi.dil öğrenme (English B) dersi, ögrencilerin o dille ilgili daha önce öğrenme deneyimi edinmiş olmalarını gerektirmektedir.
Bu ders gurubunda Çakır Okulları İşletme (Business management) dersini, normalde sadece SL düzeyinde sunmaktadir. İlgi olmasi durumunda ayrıca “20.Yüzyılda Türkiye” adlı, sadece Türkiyedeki DP okulları için geliştirilmiş ve Türkce dilinde işlenen bu dersi de vermeyi planlamaktadır
Bireyler ver toplumlar ders grurubunda İşletme, Ekonomi, Dünya Coğrafyası, Küresel Politika, Dünya Tarihi, Küresel Toplumda İletişim Teknolojileri, Felsefe, Psikoloji, Sosyal Antropoloji, Dünya Dinleri dersleri bulunmaktadir. Bu dersler ogrencilerde:
İnsan deneyimi ve davranışı
İnsanlarin farklı fiziksel, ekonomik ve sosyal çevreleri
Sosyal ve kültürel kurumların tarihleri
konularında bilgi edinip, eleştirel anlayış geliştirmelerini sağlamaktadır.
Ayrıca bu gurupta yer alan her bir ders, IB tarafından öğrencilerin, bireyler ve toplumların yapısı, doğası etkinliklerine ilişkin kuram, kavram ve argümanları tanımalarına yönelik tasarlanmıştır.
Bu ders gurubunda Çakır Okulları DP Biyoloji SL ve HL, DP Kimya SL ve HL ve DP Fizik dersinini yine SL ve HL olarak sunmaktadir.
IB'nin kurallarından birisi, her DP öğrencisinin bu ders grubundan mutlaka en az bir tane ders almasıdır.
DP Bilim gurubu dersleri ile öğrenciler o alana yönelik kavramlar, kuramlar, modeller ve teknikleri yakından inceler ve anlayış geliştirler.
Müfredatta yer alan ortak DP Bilim Gurubu projesi ile öğrenciler, pozitif bilimlerin çevre, sosyal ve etik uygulamalarını tanıma ve üzerinde çalışma fırsatları olur. Bu proje ekip çalışması ve disiplinlerarası kapsam içermektedir. Ögrenciler küresel konular-sorunlarla ilgili bilimsel çözumleri ele alma fırsatı da elde ederler.
Bu ders grubunda Çakır Okulları, DP Matematik Analiz ve Yaklaşımlar (Mathematics Analysis and Approaches” adlı dersi (HL) düzeyinde vermektedir.
IB'nin kurallarından birisi, her DP öğrencisinin bu ders grubundan da mutlaka en az bir tane ders almasıdır.
DP matematik dersleri, öğrencilerin,üniversiteye kabul edilme ve kariyer planlama aşamasındaki farklı gereksinim, ilgi ve yeteneklerini yerine getirmektedir.
Bu ders grubu, öğrencilerin;
matematiksel bilgi, kavram ve ilkeleri geliştirmelerini sağlar
mantıksal, eleştirel ve yaratıcı düşünmelerini geliştir
soyut düşünme, genelleme yapma güç ve becerilerini geliştir
Öğrenciler kültürel, tarihi ve kültürlerarası perspektiflere olan farkındalıklarını geliştirerek matematiğin uluslararası boyutunu da kavrarlar.
DP matematik dersi, öğrencilerin teknoloji kullanımını geliştirir. Bu dersle öğrenciler, grafik hesap makinasi kullanımında önemli derecede yeterlilik kazanırlar.
Genel anlamda, bu DP ders grubunda Dans - Film - Müzik - Tiyatro – Görsel Sanatlar bulunmaktadır.
Bu altıncı ders grubunda sadece bu tür yaratıcılık ve sanat dersleri olmayıp, öğrencilerin kendi akademik gereksinimleri ve kariyer hedefleri doğrultusunda diğer DP ders gruplarından ek bir ders daha alabilmektedirler. Örneğin ileride mühendislik mesleğine ya da tıp doktorluğuna yönelik plan ve hedefi olan DP öğrencileri, DP Bilimler grubundan zaten aldıklari bir derse ilave bir tane daha DP Sciences dersini, bu secenekli gurup üzerinden alabilmektedirler. Aynı şekilde ekonomist, işletmeci olmayi planlayan ögrenciler de “Bireyler Toplumlar” grubunda zaten aldiklari DP İşletme dersine ilave ikinci bir ders daha alabilmektedir. İleride dil ve çevirmenlik konularında üniversite eğitimi görmeyi hedefleyen bir öğrenci ana dil, dil edinme gruplarindan aldığı birer dil dersine ilave örnegin İspanyolca gibi üçüncü bir dil dersini de alabilmktedir.
DP ögrencileri, hedef ve planları dogrultusunda okulun sunduğu DP dersleri dışında, özellikle başka bir DP dersi almak istemeleri durumunda, bunu çevirimiçi (online) olarak da alabilmektedirler.
DP öğrencisinin bireysel tercihleri ve akademik hedeflerinin, aldığı DP derslerle tam olarak örtüşebilmesini sağlamak üzere, bazi DP dersleri, IB kurumunun işbirliği içinde olduğu yetkili hizmet sağlayıcı “PAMOJA EDUCATION” tarafından çevirimiçi olarak sağlanmaktadır. Dolayısıyla ilgilenen ve öz çalışma displini tam olan DP öğrencileri, kendi velilerinin desteği ile bu online DP derslerinden birini alabilirler. Sunulmakta olan çevirimiçi DP derslerinin güncelolarak neler olduğu ve koşulları gibi detayları ögrenmek için lütfen pamojaeducation adresini ziyaret ediniz.
IB Diploma Programı merkezindeki dersler (Core Subjects)
IB Diploma Programının tam merkezinde üç tane daha ders bulunmaktadır. Bunlar “Bitirme Tezi” (EE Extended Essay), “Bilgi Kuramı (TOK Theory of Knowledge)” ve “Yaratıcılık Etkinlik ve Hizmet (CAS Creativity Activity Service)” dir. Bu üç program bileşeni her DP öğrencisi için zorunludur. Bu üç ders, öğrencinin eğitim deneyimini zenginleştirir ve edindiği bilgi ve becerileri uygulamak üzere onları teşvik eder.
Bitirme Tezi, DP öğrencisinin bağımsız araştırma yapması ve DP de almakta olduğu derslerden herhangi birinden, kendi oluşturacaği bir araştırma sorusunu derinlemesine 4000 kelimede ele alıp çalışmasını gerektirmektedir. Her DP öğrencisinin Bitirme Tezini yapması zorunludur.
Bitirme Tezi DP öğrencisinin;
üniversite düzeyinde araştırma yapmaya hazırlık uygulamasıdır
almakta olduğu DP derslerinden birinde, kişisel olarak ilgilendiği bir başlik altında detaylı inceleme ve öğrenme fırsatıdır
Bitirme Tezinin araştırma sürecinde öğrenciler şu becerilerini geliştiriler;
uygun ve düzgün bir araştırma sorusu oluşturabilmek
seçilen konuya yönelik kişisel inceleme-araştırma ile sistemli uğraşmak
fikirlerini paylaşmak, aktarmak
argüman oluşturabilmek
IB Diploma Programında Bilgi Kuramı dersi, öğrencinin akademik disiplinleri bir araya getirip onlara yönelik tutarlı bir yaklaşım geliştirmlerini saglar. Bilgi Kuramı öğrencilerin elestirel düşünme becerilerini olusturmak geliştirmek üzere özel olarak tasarlanmış bir derstir. Öğrenciler bilme-öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini sorgular ve insan yapımı olan bilginin yapısı doğasi üzerine anlayış geliştirler.
DP Bilgi Kuramı öğrencilerden, bilginin doğasi üzerine, neyi, nasıl –neye dayanarak bilebildiğimiz üzerine dönüşumlü düşünmelerini gerektirir.
Öğrenci hedefli ve sistemli sorgulama yaparak dil, teknololoji, siyaset gibi seçenekli temalarla beraber matematik, insan bilimleri, doğa bilimleri, tarih, etik sanat gibi farkli bilgi alanlarını da bu ders kapsamında inceler.
Bilgi Kuramı dersinin büyük bir kısmı tamamen sorulardan oluşmaktadır.
Merkezinde “Nasıl bilebiliyoruz? ”(How do we know?) sorusu olmakla beraber başka bazı sorular şunlardır:
X‘e yönelik neler kanıt oluşturabilir? (What counts as evidence for X?)
Y için en iyi modelin ne olduğuna nasıl hükmedebiliriz? (How do we judge which is the best model of Y?)
Gerçek dünyada Z adlı kuram ne ifade etmektedir? (What does theory Z mean in the real world?)
Tartışmalar ve sorularla öğrenciler kendi kişisel ve ideolojik varsayımlarına, peşin hükümlerine yönelik farkındalık kazanır ve ayrıca kültürel perspektiflerin çeşitllilik ve zenginliğinin önemini kavramaya başlarlar
DP Bilgi Kuramı öğrencilerin :
Kendilerinin bir düşünen olduğunu farketmeye ve bilginin çoklu ve karmaşık bileşenlerine aşina olmaya yönlendirir
Giderek daha da içiçe geçerek birbirine dayalı küresel düzen ve belirsizliklerle dolu hale gelen dünyamızda, öğrencilerimizin bilgi konusunda sorumlulukla hareket etmeleri gerektigini anlamaya yönlendirir.
Bilgi Kuramı aynı zamanda öğrencinin bilgiyi daha fazla farkındalık ve güvenilirlikle kullanma uygulmasının yollarını gösterir.
Yaratıcılık-Etkinlik-Hizmet (CAS) öğrencinin, IB nin kurumsal özgörevinde ve IB öğrenen profilinde belirttiği etik ilkelere göre, kendi kimliğini geliştirmesine destek olur.
CAS zorlayıcı akademik programın bir tamamlayıcısıdır.
Bütüncül şekilde öğrencilere kendi kendilerini belirlemeleri, işbirliği yapabilmelerini başarı ve eğlence olanakları sağlar.
CAS, öğrencinin IB Diploma Programını yürütürken, yoğun akademik çalışmalarının yanısıra türlü etkinlikler yapmasını içerir.
CAS`in üç bileşeni;
Yaratıcılık (orijinal veya yorumlayıcı ürün veya performansa doğru giden fikirler)
Etkinlik (sağlıklı yaşam tarzını destekler fiziksel güç harcamayı gerektirebilecek türden etkinlik)
Hizmet (içinde yaşanan camia ile otantik gereksinime cevap verir nitelikte yardımlaşma ve karşılıklılık gözeten etkinlikler) dir.
CAS Projesi
Bu kavramları sergileyebilmek için, öğrenciler bir CAS projesi gerçeklestirmek zorundadır. CAS Projesi öğrenciyi:
insiyatif kullanmaya ve sebat göstermeye teşvik eder
işbirliği, sorun cözme, karar verme gibi becerileri geliştirmeye teşvik eder
CAS öğrencilerin, deneyimleyerek öğrenme sayesinde kendi kişisel ve sosyal gelişimini pekiştirmelerine tesvik eder
CAS öğrencinin kendi kendini belirlemesi yardımlaşma, başkalarıyla işbirliği yapma, ekip calışması üzerinden ortak başarının tadını çıkarmak için tesvik eder
Aynı zamanda CAS, IB Diploma Programının akademik yük ve baskısını sosyal anlamda dengelemesini sağlar.
IB Diploma Programında Ölçme Değerlendirme
Bu eğitim programının sonunda, öğrenciler, sorular ve ve değerlendirmesinin bizzat IB kurumu tarafından yapıldığı bitirme sınavlarına girerler. Uygulanan final sınavları ve öğrenci çalışmaları IB nin kendi ölçme değerlendirme ekibince ve IB nin kendi ölçme kriterleri esas alınarak titizlikle yapılır.
Çakır Okulları DP öğrencileri, IB bitirme sınavlarına 12.sınıfın Ekim ve Kasım ayında, Güney yarımküredeki IB okullarıyla birlikte aynı anda girerler.
Okulumuzdaki her IB Diploma Programı öğrencisi bu programla ilgili tüm yapması gerekenleri en geç 15 Kasım tarihi itibari ile tamamen bitirmis olur. Böylelikle 12.sınıf öğrencisi o ders yılının sonunda girecek olduğu TYT / AYT sınavlarına yönelik yeterince tekrar yapma fırsatı elde eder.
IB Bitirme Sınavlarının yanısıra öğrenciler her DP dersi için, başarılarını ölçecek başka çalışmalar da yapmak zorundadır. Bu çalışmaları, IB genel olarak “İç Değerlendirme (Internal Assessment)” olarak tanımlamıştır. Her DP dersinin kendi ayrı proje, arastırma, ödevi önce o dersin öğretmeni tarafindan notlandırılır ve bu not IB tarafindan tekrar değerlendirilir.
DP dersleri en düşük “1” ile en yüksek “7” arasında notlandırılır. DP nin merkezinde yer alan Bilgi Kuramı-TOK ve Bitirme Tezi-EE de en yüksek “A” ve en düşük “E” ile IB tarafından notlandırılır. Bu iki DP merkez dersinin başarısı öğrencinin IB Diploma notunu üç puana dek arttırabilir.
DP de eğitim görmuş bir öğrencinin IB Diplomasını almaya hak kazanması için en az “24” notunu alması ve CAS konusunda yeterince calışmasının olması gerekir. DP de bir öğrencinin alabileceği en yüksek not “45”dir.
IB Diploma Programında ölçme değerlendirme, kriter tabanlıdır. Bir diğer deyişle öğrencinin performansı, o DP dersin müfredatı içinde yer alan ve IB tarafından belirlenmiş hedef ve kazanımlara göre değerlendirilir, aynı dersi almiş öğrencilerin genel performansına göre değil.
IB Diploma Programı prosedürleri, öğrencinin, o dersin hedef ve kazanımlarına göre ne derece akademik beceri geliştirdiğini ölçer, Bu hedefler örneğin:
Bilgiyi analiz edip sunma becerisi
Argüman değerlendirme ve oluşturma becerisi
Yaratıcı problem çözümü
Ayrıca temel beceriler de şunlar olabilir;
Bilgiyi muhafaza etmek
Ana kavramları anlamak
Standart yöntemler uygulamak.
Dış Değerlendirme (External assessment)
Her DP dersinin notlandırılması büyük oranda IB bitirme sınavlarına dayanak oluştur. Yüksek düzeyde tarafsızlık ve güvenilirlik bunun nedenidir.
Dış Değerlendirme kapsamında:
makale yazılması
yapılandırılmıs problemler
kısa cevap türü sorular
veriye karşılık gerektiren sorular
metine yönelik sorular
durum-bağlam çalışması türü sorular
çoktan seçmeli sorular (nadiren)vardır.
İç Değerlendirme (Internal assessment)
IB kurumu, öğrencinin çalışma, proje ve ödevlerini o dersin öğretmeni tarafından yapılan değerlendirmesi de moderasyonu tamamlandıktan sonra dikkate alır. Her DP dersinin iç değerlendirmesi vardır ve bu iç değerlendirmeler öğrencinin DP notunun hesaplanmasına katkı sağlar.
İç Değerlendirme kapsamında :
dil derslerinde bireysel ve gurup sözlüler
alan çalışmaları
lab çalışmaları
matematiksel araştırma ve inceleme çalışmaları
bazı dersler için artistik performanlar vardır.